A koronavírus-járvány drasztikusan rendezte át a csomagszállítás piacát. Miközben az éttermek, szállodák bezárni kényszerültek, a bankok és a közműcégek a személyes ügyfélszolgálat helyett az online és a telefonos csatornára álltak át, az ételkiszállítás és a kiscsomagszállítás iránti igény az egekbe szökött.

A Jazzy Rádió Callfactory által támogatott Újratervezés című műsorában ez utóbbi ágazat két képviselője, Czifrik Szabolcs, a DPD és Fazekas Gergely, a GLS ügyvezetője beszéltek arról, hogyan élték meg cégeik az elmúlt 1,5 évet.

Szédítő növekedés

A futárcégek – használjuk csak ezt a népszerű elnevezést – két lábon állnak. A B2B ágazat cégek között szállít kisebb csomagokat, iratokat, a boltok áruellátását segítik. A lakossági (B2C) üzletág a webshopokban vásárolt termékek kiszállításáról a legismertebb. Mivel a járvány hatására sok cég kénytelen volt bezárni, vagy csökkentett fordulatszámon működni, a B2B üzletág forgalma mindkét cégnél radikálisan visszaesett. Ezt azonban bőven kompenzálta a B2C üzletág villámgyors felfutása. A futárcégek megdöbbenve, – de nem teljesen meglepve – tapasztalták, hogy a következő 3 évre tervezett növekedésük 3 hét alatt lezajlott.

Bár a kívülálló joggal feltételezi, hogy egy ekkora növekedéshez nehéz munkaerőt találni, a két vezető szerint ez volt a legkisebb gond. A válság első hónapjaiban rengeteg ember vesztette el a munkáját. Számukra vonzó lehetőség volt a gépkocsis futármunka. (Most, a vírus enyhülésekor voltak, akik visszatértek eredeti munkájukhoz, de sokan vannak, akik továbbra is futárként folytatják.)

Előre hozott fejlesztések

Czifrik Szabolcs szerint a futárcégek nagy előnye, hogy rugalmasabbak, mint sok más vállalat. Ennek oka egyszerű: náluk mindig  óriásiak az ingadozások a terhelésben. A jávrány miatt kialakult első válságtünetek megjelenésekor ugyan ők is tanácstalanok voltak, de hamar rendezték soraikat.

Szerencsére a DPD-nél nem a nulláról kellett elkezdeni a fejlesztéseket ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak a megváltozott helyzethez. Már korábban elindult egy olyan informatikai fejlesztés, amit 2020. tavaszán felgyorsítottak. Így valósultak meg az érintésmentes kézbesítés feltételei, a szerver virtualizáció, a kommunikációs csatornák bővítése.

Bár a két vezető külön-külön műsorban szerepeltek, az interjúkat visszahallgatva úgy tűnhet, mintha összebeszéltek volna. Így például Fazekas Gergely is arról beszélt, hogy a 60-80 százalékos heti ingadozáson, illetve a 220 százalékos karácsonyi csúcson megedzett csapat 99 százalékos teljesítéssel sikeresen alkalmazkodott a rendkívüli növekedéshez. A GLS az új igényeket  felmérve 17 új telephelyet nyitott, 30.000 csomag/óra szortírozót alakított ki és persze itt is megvalósult az érintésmentes kézbesítés.

Ügyfélszolgálat a futárcégeknél

A futárcégeknél nincsen “klasszikus” ügyfélszolgálat. A vásárlók a webshopok felületén választják meg a kiszállítás módját. A webshopból automatikusan fut be a rendelés a futárcéghez. A cég igazi “ügyfélszolgálatosa” az árut kézbesítő futár, akinek a kommunikációja nagyban befolyásolja a cég megítélését.

A vásárlói út fontos részét képezik a futárcég által küldött email- és SMS-értesítők és csomagkövető linkek. Az informatikai rendszerek megfelelő kapacitása és az időben végrehajtott fejlesztéseknek köszönhetően ezen a területen nem volt fennakadás.

A futárcégeknél bizakodóan néznek a jövőbe

Vajon a futárcégek életében is egy visszarendeződés következik a nagy csúcs után?
Fazekas Gergely és Czifrik Szabolcs ezt a kérdést is hasonlóan látják: Semmi indoka annak, hogy a járvány első 3 hulláma alatt erősen megnövekedett forgalmuk visszaessen a korábbi szintre. Természetes, hogy lesz egy kis korrekció, de már nem lehet visszatérni a korábbi állapotba. Rengeteg ugyanis az olyan ember, aki a járvány 1,5 éve alatt fedezte fel és szerette meg az online vásárlást. Többségük kedvező tapasztalatokat szerzett és továbbra is használni fogja a webshopokat. Ez pedig további munkát ad majd a futárcégeknek.

Fazekas Gergely nem csak a növekvő bevétel miatt örül a nagyobb forgalomnak. Úgy látja, hogy ez alapot teremt a már korábban elkezdett zöld fejlesztésekre: az autópark elektromos járművekre történő folyamatos lecserélésére, egy napelemekkel is felszerelt zöld depo kialakítására.

Összegzés

Természetes, hogy minden helyzetben vannak nyertesek. A tutárcégek rugalmasságukkal, gyors reagálóképességükkel képesek voltak gyorsan alkalmazkodni az új helyzethez. Ezzel nemcsak saját üzletüket tudták gyorsan fejleszteni, de segítettek azoknak az embereknek is, akiknek az e-kereskedelem vált a meghatározó beszerzési forrássá.