A kiszervezés, vagy outsourcing az elmúlt évtizedek egyik “legdivatosabb” üzleti fogalmává vált. 

“Válj meg mindentől, ami nem a ‘core business’ része” – hangzik a jól ismert tanács.
Miközben az outsourcing pénzügyi előnyei vitathatatlanok, az üzlet szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy mikor, hogyan, mi kerül kiszervezésre. Általában elmondható, hogy előnyös, ha egy cég alaptevékenységéhez nem tartozó munkákat (például a telefonos ügyfélszolgálatot, az irodaház takarítását, a céges étkezde működtetését) szervezi ki, viszont egy sok IT eszközt használó cégnél fennakadásokat okozhat az IT üzelemtetés kiszervezése.

Cikkünkben bemutatjuk az ügyfélszolgálati outsourcing előnyeit, kockázatait.

 

Az outsourcing pénzügyi előnyei

 

A kiszervezéssel a munkatársak bére (és azok terhei), az általuk elfoglalt irodaterület, a teljes infrastuktúra, az össze használt eszköz egy jól tervezhető, elszámolható havi költséggé válik 

A kiszervezés legnagyobb előnye tehát kétség kívül a a működés és a munkaerő költségeinek a csökkentése. Amíg a cég alkalmazotjaként dolgozik a 18 telefonos ügyfélszolgálatos, addig az iroda, az eszközök, az emberek bérének fizetése mellett a napi problémákkal (kilépés, betegség, eszközök meghibásodása, zárcsere stb.) is foglalkozni kell. Kiszervezésük után mindebből csak egy havi költség marad. 

Fontos szem előtt tartani azonban, hogy a kizervezés nem kizárólag a pénzről, a megtakarításról szól. Ha az outsourcing partner nem nyújt megfelelő színvonalú teljesítményt, akkor az alacsony szolgáltatási díj ellenére sem lesz eredményes a kiszervezés.

Nehezen betölthető pozíciók

 

A kiszervezés gyakori oka, hogy egy feladatra lehetetlen megfelelő színvonalú belső embereket találni. Bizonyos hiányszakmákban a megfelelő munkaerő megtalálása, felvétele és megtartása órisi energiákat igényel. Az outsorcing előnye, hogy a szerződés aláírásától a cégnek (a havi számla kiegyenlítésén túl) csak az a dolga, hogy ellenőrizze a szolgáltatót, nyújtja-e az ígért szolgáltatási színvonalat. Az már az outsourcing partner problémája, hogy gondoskodjon a vállalt munka megfelelő elvégzéséhez szükséges szakemberekről, azok irányításáról, motiválásáról.

Kockázatok és mellékhatások

 

Az outsourcing legnagyobb előnyei közé tartozik, hogy a feladatokkal együtt a kockázatokat is átadja az outsourcing partnernek. A kiszervezést szabályozó szerződés egy szolgáltatási szintet határoz meg. Ha beteg a munkatársak egy része, ha beázott az iroda, ha nem elég jó embereket vettek fel – ez mind a kiszervezett munkát végző szolgáltató kockázata. Ez a kockázat természetesen pénzben is mérhető, hiszen az SL-nek meg nem felelő szolgáltatásért csak csökkentett díj jár. (A csökkentett teljesítmény és a csökkentett díjazás nyilván egyik félnek sem az érdeke.)

Az előre nem látható akadályokkal (betegség, elemi kár) nehéz kalkulálni, a nem megfelelő teljesítmény kockázata viszont az outsourcing partner körültekintő kiválasztásával csökkenthető. Az erre fordított energia sokszorosan megtérül.

Közös érdekek a kiszervezésben

 

Az outsourcing előnyei akkor érvényesülnek igazán, ha a cég és a kiszervezett tevékenységet végző szolgáltató valódi partneri viszonyban tudnak dolgozni. Mindkettőjük érdeke, hogy a teljesítés kellőképpen gyors, a benti munkánál hatékonyabb és kiváló minőségű legyen. Az outsourcing szolgáltató állandóan ellenőriz, elemez és folyton dolgozik a jobb és eredményesebb módszereken, ezzel a megbízó saját eredményei/statisztikái javulnak.

Első találkozás egy céggel

 

Akár az ügyfélszolgálatát, akár a telefonos értékesítését szervezi ki a cég, az ügyfelekkel való első érintkezés kerül külső munkatársak kezébe. Telefonálni ugyan mindenki tud, de a profi, meggyőző ügyfélszolgálati és teleértékesítési kommunikációt mindenkinek tanulni kell. A kiszervezés egyik előnye, hogy munkatársak betanításának, képzésének sok munkával járó feladatát is az outsourcing szolgáltató vállalja át. A szolgáltató ezeket a számára rendszeresen jelentkező feladatokat jellemzően magasabb szinten képes ellátni, mint a munkát kiszervező cég.

Összegzés

 

Közgazdászok szerint az outsourcing (kiszervezés) és az insourcing (visszaszervezés) időszakai periodikusan váltják egymást. Ami biztos: az ezredforduló óta az outsourcing korszakát éljük. Általános szabályt nem lehet felállítani rá, mikor érdemes egy tevékenységet kiszervezni. Ami biztos: csak a minőségi, megbízható outsourcing szolgáltató és a szoros partneri viszony garantálja a kiszervezés sikerességét, az outsourcing előnyei csak így aknázhatók ki..